Zgodovina goji jagod

Rastlina goji jagod prihaja iz Tibeta. Raste visoko v gorah Kitajske in je že stoletja del vzhodnjaške medicine. Goji jagoda oz. navadna kustovnica (Lycium barbarum) je trajna, zdravilna rastlina. Sladke goji jagode v tradicionalni medicini cenijo že tisočletja. Odkar so postale priljubljene tudi v zahodnem svetu, je povpraševanje po njih strmo naraslo. Za svoje skromne lokalne potrebe so goji jagode včasih nabirali v divjini, danes pa vemo, da so skozi čas in zaradi velikih potreb nastali ogromni nasadi.

Osnovne značilnosti goji jagod

V svetu goji jagode smatrajo kot sadje stoletje ali kot vitaminsko ‘’ bombo ‘’ zaradi vseh lastnosti, ki jih imajo, obenem pa jih predstavljajo kot naravno pomoč za oživitev telesa in splošnega zdravja. Je eden najbogatejših virov antioksidantov.

Goji jagode v sebi skrivajo učinkovine antioksidantov in vitaminov, ki presenečajo celo znanstvenike. Uvrščamo jih v družino razhudnikovk (Solanaceae) - v to družino spadajo tudi krompir, paradižnik, paprika, jajčevci in številni drugi pridelki. Študije so potrdile, da goji jagode v sebi skrivajo 18 vrst aminokislin (med njimi tudi vse esencialne maščobne kisline, ki jih lahko v telo vnašamo zgolj s pravilno prehrano), minerale, veliko vitaminov (npr. vsebujejo kar 500x več vitamina C kot pomaranče). Zelo pomembna vitamina sta vitamin B1 - izboljša razpoloženje, zdravi depresijo in poviša nivo energije in vitamin B2. Oba igrata vlogo pri presnovi ogljikovih hidratov, obenem pa skrbita tudi za dobro funkcijo živčevja in drugih sestavin, potrebnih za krepitev imunskega sistema organizma, ki je pogoj za zdravo in dolgo življenjsko dobo človeka. Njihova pomoč organizmu je nenadomestljiva. Majhni rdeči sadeži, ki prinašajo veliko več, kot se zdi na prvi pogled, bodo kmalu postali sestavni del vaše vsakodnevne prehrane. Goji jagode so zaradi bogate sestave primerne za vsakogar.

Goji jagode niso zdravilo, so eden najbolj kakovostnih naravnih prehranskih dodatkov, ki delujejo preventivno kot popoln vir beljakovin. Vse pozitivne učinke goji jagod dosežemo samo ob REDNEM uživanju.

Okus in uživanje goji jagod

Sveže goji jagode po vsej verjetnosti ne bodo všeč vsem (okus svežih in posušenih goji jagod se zelo razlikuje). Sveže goji jagode vsebujejo namreč tudi nekaj grenčin. Te so bolj izrazite pri nedozorelih plodovih. Rastlina ima v obdobju zorenja plodov večjo vsebnost grenčin. V zrelem plodu jih ni zaznati v tako veliki meri, da bi bilo to moteče.

Goji jagode uživamo sveže, sušene, predelane v sokove, marmelade, čaje, ekstrakte, užitni in zdravilni pa so tudi listi rastline (vsebnost vitamina E).

Nekateri so mnenja, da je goji jagoda sadje, spet drugi, da spada med zelenjavo. Uvrščamo jo v družino razhudnikovk (Solanaceae)–v to družino spadajo tudi krompir, paradižnik, paprika, jajčevci in številne druge.

Kadar zaužijemo goji jagode je pomembno, da zaužijemo cele plodove, kajti tudi semena vsebujejo veliko pomembnih elementov. Uživamo jih lahko kot samostojen obrok, lahko pa jih uporabljamo za popestritev smoothiejev, žitaric, kot dodatek v jogurtovih napitkih ali sadnih solatah. Mešamo jih lahko z drugimi sadeži, recimo brusnicami, granatnim jabolkom, malinami, marelico, črnim grozdjem ... Namočmo jih lahko v žganje in si na nek način naredimo tinkturo za razkuževanje dlesni in celotne ustne votline, uporabljamo jih lahko za likerje, dodatek k vinu ali jogurtu. Zaradi grenko-sladkega okusa se lepo prilegajo k receptom z rižem, piščancem ali dodatek k solatam, vsem vrstam kosmičev, sadnim ali žitnim kašam. Lahko jih kuhamo 5 minut in ponudimo kot kompot ali precedimo ter dobimo čaj (pri tem je pomembno, da veste, da se s toplotno obdelavo nekatere snovi uničijo, druge pa so za naše telo še laže dostopne, na primer vitamin A). Poskrbite, da boste skupaj z goji jagodami zaužili tudi malo maščobe, recimo v obliki oreščkov, smetane, olja (s tem bo vaše telo lahko vsrkalo vse vitamine, ki so topne v maščobah).

Posušene goji jagode lahko zmeljete tudi v prah. Tako jih lahko vmešamo v sladoled, posipamo jih po solatah, tudi sladko-kislih jedeh, skratka povsod, kjer nam okus goji jagod prija.

Priporočena dnevna količina vnosa goji jagod na dan je približno ena manjša pest (do 30 g).

Način shranjevanja svežih goji jagod

Kadar imate doma sveže goji jagode, morate biti zelo pazljivi pri hranjenju. Če jih hranite v lončku, pazite, da vam goji jagode ne "zakuhajo" oz. začnejo gniti. Priporočljivo je, da imate pladenj, kjer lahko razporedite jagode eno poleg druge. Na ta način je možnost gnitja zelo majhna. Svežino obdržijo nekje do 10 dni. Kadar pa imate v hladilniku večjo količino goji jagod, je priporočljivo, da jih zamrznete. Zamrznjene ohranjajo kakovost do pol leta. Lahko pa jih tudi posušite.

Antioksidantna moč v 100 g izbranega sadeža po O.R.A.C lestvici

Dejstvo je, da so goji jagode po O.R.A.C. (Oxygen Radical Absorbance Capacity) lestvici najbogatejši vir antioksidantov. Antioksidativna moč živila je sposobnost, da lovi proste radikale, ki so v našem telesu in tako preprečijo, da bi ti poškodovali naše celice. Antioksidativno moč merimo v enotah O.R.A.C.

Vredno je poizkusiti

Na naši kmetiji vemo in verjamemo, da vas je veliko, ki še niste poizkusili svežih goji jagod. Kadarkoli si boste zaželeli "čudežne" jagode, se vam toplo priporočamo. Za kakršnokoli vprašanje smo vam na voljo. Kontaktirajte nas in z veseljem vam bomo svetovali.